Hidup, Amal & Akhir HayatKu Untuk ALLAH s.w.t.

RENUNGILAH... HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA… Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)

Saturday, September 20, 2008

..:: Tips Menghafaz ::..

Kaedah Sebelum Menghafaz
1) Ikhlas dan niat sebelum menghafaz dan menghayatinya semata-mata kerana Allah S.W.T. dan inginkan pahala yang berlipat ganda yang disediakan oleh Allah S.W.T. di akhirat kelak.Firman Allah S.W.T. yang bermaksud ;Katakanlah (wahai Muhammad) ; “Sesungguhnya Aku diperintahkan supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama.”
Surah Az-Zumar : Ayat 11

2) Masa yang baik untuk menghafaz ialah dalam lingkungan 5 tahun. Di dalam usia begini seseorang dapat menghafaz dengan cepat dan kurang bermasalah sebagaimana peribahasa arab ada mengatakan yang bermaksud ; “Menghafaz di waktu kecil seperti mengukir dibatu dan di waktu besar seperti mengukir di air.”

3) Sebelum menceburkan diri dibidang menghafaz, hendaklah terlebih dahulu memperbetulkan sebetulnya huruf Al-Quran daripada cara yang sebaik-baik sebutan.

4) Menggunakan mushaf tertentu sahaja semasa menghafaz atau mengulang tanpa diubah-ubah. Seelok-eloknya mushaf ‘Othmaani.

5) Membuat anggaran ayat atau muka surat yang mampu dihafaz dalam masa sehari. Selepas itu memulakan hafazan pada baris yang pertama dengan bacaan tartil. Sebaik-baiknya dengan lagu yang sesuai bagi menghilang jemu. Kemudian diulang beberapa kali tanpa pengurangan pada hukum tajwid dan wakaf ibtida’.

6) Mengetahui maksud hubungan di antara satu ayat dengan yang lain. Ini boleh menolong seseorang penghafaz.

7) Tiap-tiap kali sebelum menghafaz hendaklah membaca doa ;

اللّهُمَّ نَوِّرْ بِكِتَابِكَ بَصَرِى وَاشْرَحْ بِهِ صَدْرِىْ وَاسْتَعْمِلْ بِهِ بَدَنِى وَأَطْلِقْ بِهِ لِسَانِى وَقَوِّبِهِ جَنَانِى وَأَسْرِعْ بِهِ فَهْمِى وَقَوِّبِهِ عَزْمِى
بِحَوْلِكَ وَقُـوَّتِكَ فَإِنَّهُ لاَ حَوْلَ وَلاَقُوَّةَ إِلاَّ بِكَ يَا أَرْحَمَ الرّحِمِين

Bermaksud ; “Ya Tuhanku, pancarkanlah cahaya kitab-Mu, pandanganku dan lapangkanlah dengannya dadaku, gunakanlah dengannya badanku, mudahkanlah sebutan lidahku dan kuatkanlah ingatanku dan segerakanlah denganya kefahamanku dan kuatkanlah dengannya daya kekuatan-Mu. Bahawasanya tiada daya dan upaya melainkan dengan-Mu wahai Tuhan Yang Maha Mengasihani.”

Kaedah Ketika Menghafaz
1) Cuba menghafaz di tempat-tempat yang agak sunyi seperti di masjid.
2) Cuba menghafaz di masa-masa yang segar dan tenang.
3) Jika penat, berhenti rehat. Kemudian teruskan menghafaz.
4) Bacaan didengarkan kepada orang lain supaya tidak berlaku kesalahan pada baris, sifat-sifat huruf dan menepati makhraj dan hukum-hukum tajwid.

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home


Tips, educate child, teenagers, adults in daily lifestyles.



My blog is worth $0.00.
How much is your blog worth?


HACKER SAFE certified sites prevent over 99.9% of hacker crime.
 
..:: LARANGAN BERSEMBAHYANG DALAM KEADAAN MABUK DAN JUNUB ::..
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) kecuali kamu hendak melintas sahaja hingga kamu mandi bersuci dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah (debu) yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun."[Maksud Firman Allah Taala Surah An-Nisa' :43]