Hidup, Amal & Akhir HayatKu Untuk ALLAH s.w.t.

RENUNGILAH... HARGAILAH SEBUAH PERSAHABATAN KERANA DISEBALIKNYA TERSIMPUL SEGALA-GALANYA… Satu-satunya cara agar kita memperolehi kasih sayang, ialah jangan menuntut agar kita dicintai, tetapi mulailah memberi kasih sayang kepada orang lain tanpa mengharapkan balasan. (Dale Carnagie)

Thursday, February 16, 2006

..:: Dosa Tanpa Nikmat ::..

Dosa itu bagaikan madu yang beracun. Menyenangkan hati bila melakukannya namun setelah itu menerima seksaan yang pedih dari Allah SWT. Tidak semua dosa dirasakan nikmat, manis seperti madu apabila dikerjakan. Ada dosa tanpa merasakan nikmat bagi orang yang melakukannya. Tidak disedari setiap langkah yang diayun, setiap gerak tangan yang dilenggang, setiap kata yang diucapkan dan setiap yang dilihat mengandungi dosa-dosa tanpa nikmat. Dosa tanpa nikmat ertinya dosa-dosa yang dilakukan tak dirasakan nikmatnya di dunia ini, ia hanya menyakiti, menyusahkan dan merugikan diri sendiri serta orang lain, tanpa dirasai kepuasan dari sudut dosa. Dosa tanpa nikmat ini bagaikan hujan gerimis, lama kelamaan bumi menjadi basah dan banjir.
Begitu pula dengan dosa, meskipun dosa kecil apabila sering dilakukan akan menjadi dosa besar. Apatah lagi dosa besar, jika sering dilakukan akan tenggelamlah segala kebaikan dalam kehidupan insan.
Renungkanlah dalam diri kita sendiri. "SESUNGGUHNYA HIKMAH ALLAH MENCIPTAKAN SATU MULUT DAN DUA TELINGA ITU AGAR HAMBANYA LEBIH BANYAK MENDENGAR DARIPADA BERBICARA".
Oleh itu, hindarilah dosa-dosa kecil agar kita tidak terjerumus ke dalam jurang dosa-dosa besar.
Firman Allah SWT dalam Surah Al-Kahfi ayat 103-104 yang bermaksud : "Katakanlah, apakah akan Kami beritahu kepadamu tentang orang-orang yang paling rugi perbuatannya? Iaitu orang-orang yang telah disia-siakan perbuatannya dalam kehidupannya di dunia ini, sedangkan mereka menyangka mereka berbuat sebaik-baiknya".
Semoga kita dapat memahami hakikat dosa yang sebenarnya, InsyaAllah..

0 Comments:

Post a Comment

Links to this post:

Create a Link

<< Home


Tips, educate child, teenagers, adults in daily lifestyles.



My blog is worth $0.00.
How much is your blog worth?


HACKER SAFE certified sites prevent over 99.9% of hacker crime.
 
..:: LARANGAN BERSEMBAHYANG DALAM KEADAAN MABUK DAN JUNUB ::..
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu hampiri sembahyang (mengerjakannya) sedang kamu dalam keadaan mabuk, hingga kamu sedar dan mengetahui akan apa yang kamu katakan dan janganlah pula (hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan Junub (berhadas besar) kecuali kamu hendak melintas sahaja hingga kamu mandi bersuci dan jika kamu sakit atau sedang dalam musafir atau salah seorang di antara kamu datang dari tempat buang air atau kamu bersentuh dengan perempuan, kemudian kamu tidak mendapat air (untuk mandi atau berwuduk), maka hendaklah kamu bertayamum dengan tanah (debu) yang suci, iaitu sapukanlah ke muka kamu dan kedua tangan kamu. Sesungguhnya Allah Maha Pemaaf, lagi Maha Pengampun."[Maksud Firman Allah Taala Surah An-Nisa' :43]